mass-media si obezitatea

Rolul mass-media în apariția obezității la copil

Legătura dintre epidemia mondială de obezitate la copil și invazia agresivă a mass-media în viața noastră este tot mai mult studiată. Iar implicațiile pe care le are această invazie sunt numeroase, unele fiind ușor de bănuit, altele sunt neașteptate.

Un articol pertinent, bine realizat și documentat, aduce în atenție riscul de exces ponderal la care sunt supuși copiii expuși intensiv la mass media.

Articolul original, în engleză, este aici. Vă invit să-l studiați dacă sunteți îngrijorați de acest aspect.

Mai jos găsiți punctate ideile cele mai importante.

 

Ce înțelegem prin mass-media?

Autorii definesc mai întâi termenul “mass-media”. Pe scurt, “mass-media” reprezintă modul de comunicare prin intermediul tehnologiei.

Există “media tradițională” reprezentată de ziare, reviste, radio, televizor în care fluxul de informație curge într-un singur sens, de la transmițător la audiență.

Și există “noua media”, având la bază rețeaua de internet, care permite comunicarea între două sau mai multe persoane simultan.

 

Cât de expuși la media sunt copiii?

Dată fiind perioada lungă de petrecere a timpului în fața televizorului, legătura dintre mass-media și obezitate la copil a început să fie tot mai studiată, iar primele concluzii au început să apară.

Conform studiilor, copiii vin în contact cu mass-media începând cu vârste tot mai mici. Sugarii sunt foarte interesați de reclame. Apoi copiii mici petrec în medie 1 oră pe zi la televizor. Iar de la vârsta de 4 ani acest timp poate crește foarte mult, în unele cazuri până la 7 ore pe zi!

În SUA 80 % dintre adolescenți dețin cel puțin un device de tip telefon, tabletă sau computer. Prezența în camera copilului a acestor device-uri crește cu aproximativ 1-2 ore expunerea zilnică la media.

Cele mai multe date îngrijorătoare privitoare la expunerea copilului la mass-media provin din SUA.

Dar un studiu realizat de UNESCO pe 5000 de adolescenți în vârstă de 12 ani proveniți din 23 de țări din diferite regiuni ale globului, cu condiții sociale, culturale, economice diferite, a arătat că expunerea copiiilor la mass-media este similară în toată lumea. De asemenea, s-a constatat că 91% dintre copiii cu acces la televizor au petrecut, în medie, 3 ore pe zi în fața acestuia. Adică cu 50% mai mult față de timpul petrecut pentru efectuarea temelor.

S-a dovedit că în 24 de ore, după intervalul dedicat somnului, folosirea mass-media ocupă locul al doilea de petrecere a timpului la adolescenți! Adică nu școala, un sport sau alt hobby.

 

Efectul reclamelor asupra copiilor

Una dintre cele mai bine documentate consecințe ale impactului mass-media asupra sănătății copiilor este creșterea riscului de obezitate. Studii realizate de diferiți autori, în diferite țări ale lumii, pe loturi mari de copii, au constatat o corelație pozitivă între timpul petrecut de copii la TV, indicele de masă corporală și comportamentele nutriționale nesănătoase.

Într-un studiu de mari dimensiuni efectuat în SUA, Australia și 8 țări din Europa, a fost demonstrată o asociere semnificativă între obezitate și expunerea copiilor la reclamele vazute la TV.

De altfel, articolul insista mult pe legătura dintre marketingul agresiv al multor produse alimentare considerate nesănătoase si obezitatea la copil.

Studiile comparative efectuate în diferite țări au arătat diferențe de expunere a copiilor la reclame TV pentru produse alimentare. Astfel, copiii din Australia, SUA și Marea Britanie sunt expuși la 10-12 reclame pentru mâncare pe oră. Cei din Franța, Germania și Danemarca privesc 5-6 reclame pe oră, iar copiii din Austria și Belgia, 2-3 reclame pe oră. În Suedia copiii sunt cel mai puțin expuși, ei privesc mai puțin de 1 reclamă pe oră.

Conform articolului, fiecare copil din occident privește cam 40.000 reclame pe an, dintre care aproximativ 4.500-7.500 sunt la produse alimentare considerate nesănătoase.

De impact a fost studiul care a pus în fața copiilor diferite sortimente de la McDonalds. Unele produse erau marcate cu binecunoscutul semn, iar altele, identice, nu erau marcate. Când au fost puși să aleagă, majoritatea copiilor testați a indicat produsele cu eticheta McDonalds ca fiind cele mai gustoase, în defavoarea produselor identice, dar neetichetate.

 

Alte efecte ale mass-media

S-a constatat, de asemenea, că privitul îndelung la TV este asociat cu un consum mai redus de fructe și legume. Fapt ușor de explicat, de altfel. Cine face reclamă la mere sau la morcovi?

Faptul că multe dintre produsele alimentare promovate la TV sunt de slabă calitate nutrițională, este binecunoscut atât de către specialiști cât și de către părinți. Aceste alimente sunt bogate în calorii, grăsimi, zahăr și/sau sare, în contrast evident cu recomandările nutriționale internaționale.

Informația transmisă prin intermediul reclamelor TV este atât de rapid livrată încât copiii nu au timp să o analizeze și să-și formeze o opinie proprie. În mod surprinzător, 70% dintre copiii de 6-8 ani analizați credeau că mâncarea de tip fast-food este mai sănătoasă decât cea gătită în casă!

Mass-media contribuie la apariția obezității la copil și prin reducerea importantă a timpului petrecut cu activitățile fizice.

În plus, adesea, copiii ronțăie diverse alimente în timp ce urmăresc programele TV favorite, crescând numărul caloriilor consumate.

 

De ce își bat capul producătorii cu reclamele pentru copii?

Atât în Europa cât și în SUA s-a constatat că producătorii urmăresc să ajungă cu reclamele lor la consumatori de vârstă tot mai mică.

Pentru a ne convinge, autorii articolului ne dau și câteva cifre. S-a estimat că adolescenții din întreaga lume cheltuie 155 miliarde de dolari pe an. Copiii sub 12 ani cheltuie alte 25 miliarde de dolari pe an.

Și ambele categorii de vârstă influențează cheltuirea a altor 200 miliarde de dolari de către părinții lor!

 

Rolul internetului

Extinderea rapidă a internetului, dar și accesul facil al unui număr mare de copii au direcționat interesul producătorilor și în această direcție. Marile companii și-au creat site-uri ce atrag copiii prin jocuri colorate, puzzeluri, concursuri etc.

Aproximativ 1,2 milioane de copii între 6 și 11 ani au vizitat astfel de site-uri în 2009, petrecând, în medie, 63 de minute pe lună pe un singur site. Ar fi interesant de văzut situația în 2018.

Totuși, internetul poate avea și un rol pozitiv în viața persoanelor cu obezitate.

Sunt multe site-uri cu informații științifice bine documentate și sfaturi pertinente. Există aplicații pe telefon ce pot însoți un copil în lupta cu kilogramele. S-au format, de asemenea, grupuri de suport pentru persoanele cu obezitate. Pot fi accesați diferiți specialiști, din diferite colțuri ale lumii.

 

Ce ar fi de făcut?

În primul rând este nevoie de o legislație clară la nivel național care să protejeze copiii de reclamele agresive , repetitive, manipulative. Interesul economic este mare, dar sănătatea copiilor noștri ar trebui să fie mai importantă!

Și este nevoie de o bună informare a părinților din surse medicale sigure, de încredere. Adică de la medici pediatri, medici de familie sau orice alt cadru medical care intră în contact cu copilul și familia sa.

 

 

 

Distribuie acest articol:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.